Køretimer på køreskole​

​med erfarne undervisere

​​Vi tilbyder køretimer til personbil, motorcykel, trailer m.m.​​

PÅHÆNGSKØRETØJ ​

Dette skal du kunne om et påhængskøretøj til prøven

Dette er vigtigt at vide om påhængskøretøj inden du skal op til prøven​

​DIMENSIONER

• Bilens største længde 12 m.
  • Påhængskøretøjets største længde 12 m.
  • Vogntogets største længde 18,75 m.
  • Påhængskøretøjets største bredde 2,55 m.
  • Påhængskøretøjets største højde 4 m.
  • Påhængskøretøjets må være max. 35 cm. bredere i hver side end det trækkende køretøj.
  • Der må højest være 2 m. fra bilen til påhængskøretøjets opbygning.

LYGTER

Positionslys – Skal lyse hvidt fremad. Skal være der når et påhængskøretøj er over 1,6m bred. Skal kunne ses på mindst 300 m afstand.

Markeringslys – Skal lyse hvidt fremad og rødt bagud.Må være der når et påhængskøretøj er over 1.8m bred. Skal være der når et påhængskøretøj er over 2,1m bred. Skal kunne ses på mindst 300 m afstand.

Sidemarkeringslys – Skal lyse gult til siden. Skal være der når et påhængskøretøj er over 6,0m langt. Skal kunne ses på mindst 300 m afstand. Baglys: Skal kunne ses på mindst 300 m afstand.

Stoplys – Skal være væsentligt kraftigere end baglyset og skal kunne ses i kraftigt solskin.

Nummerpladelys – Skal være hvidt. Skal oplyse nummerpladen, så denne er let læselig på mindst 20m.

Reflekser – Reflekser foran skal være hvide – Reflekser på siden skal være gule – Refleser bagpå skal være røde og skal være trekantede. Alle reflekser skal være godkendte.

Blinklyset – Skal være gult og kunne ses i kraftigt solskin.

Alle lygter og reflekser – Skal være hele, rene. Pærer skal virke og være monteret korrekt. Lygter i par skal have ens farve og styrke.​

BÆRENDE DELE

Hjul – Dæk og fælge skal være uden skader. Mønsterdybden skal være mindst 1,6 mm i hovedmønstret. (Kontrol via slidindikator TWI) Dæktrykket skal være oppumpet til korrekt dæktryk. Dette kan findes i påhængskøretøjets instruktionsbog, og vil være afhængigt af belæsningen. Dæktypen: Skal altid være den samme på samme aksel. Visse dæk har en bestemt omløbsretning, Denne vil i så fald være markeret med en pil på siden af dækket.

Vanger – Uden skader eller rust/tæring der svækker konstruktionen.

Koblingsdel – Skal være spændt ordentligt sammen og boltforbindelser skal være sikrede mod adskillelse med låsebolte eller linende. Der må ikke være væsentligt slør i selve koblingsdelen. Kontrol: Umiddelbart efter sammenkobling tjekkes at pilen på trækanordningen står i det grønne område, herefter skrues næsehjulet ned igen og bilen skal følge med op. Denne kontrol skal altid laves efter sammenkobling.​

BREMSER

Driftsbremsen – Normalt opbygget som en ”påløbsbremse”. (skubbe-på effekten fra et påhængskøretøj aktiverer bremsen). Mekaniske dele må ikke kunne føres til bundstilling.

Kontrol – Med påhængskøretøjet tilkoblet, køres langsomt frem og bremsen trædes hårdt ned. Herefter går man ud og kontrollerer at der stadigt er plads mellem de to kanter. Trækstænger må ikke være beskadigede og kabler skal være velsmurte og uden knæk. Bremsen styrke kontroleres ved at trække parkeringsbremsen og herefter forsøge at trække påhængskøretøjet med bilen. Påhængskøretøjet skal her yde væsentlig modstand.

Parkeringsbremsen – Skal være opbygget mekanisk. Skal kunne blive stående i trukket tilstand. Skal kunne holde bilen på en 18 % hældning. Bilens parkeringsbremse skal kunne holde hele vogntoget på 12%.​

KAROSSERI

Opbygningen – Skal være uden skarpe kanter, udragende dele eller rusthuller, som kan være til fare for andre. Evt. presenning og lignende skal sidde korrekt tilspænt med tilhørende stropper. Du kan altid læse mere på hjemmesiden eller udfylde kontaktformularen hvis du ønske at tilmelde dig trailer-kørekort.

Næste hold

Anja Rytter

“Dygtige kørelærer.”

FØLG AUTOSKOLEN.COM
    ​PÅ FACEBOOK

Følg os på Facebook og få større indblik i vores hverdag.